info@oneflyttstad.se
info@oneflyttstad.se
Checklista inför flytt:
Ditt hem eller företag ska packas ned i flyttkartonger och du behöver bestämma dig för om du ska anlita en flyttfirma eller om du kan få flytthjälp på annat sätt. Du behöver flyttanmäla och tänka på att avsluta eller flytta abonnemang och till sist ska det flyttstädas. Det är helt enkelt en hel del att tänka på vid flytt. Därför har vi tagit fram en checklista som kan underlätta för dig i flyttkaoset.
Checklista vid flytt:
Nu kan du läsa mer om vad varje punkt på checklistan innebär och vad som finns att tänka på vid flytt. Du hittar det nedanför!
1. Flytthjälp:
Du kan direkt boka en flyttdag från vår hemsida för att få hjälp med din flytt och göra din dag enklare.
2. Planera packningen och fixa flyttkartonger:
Ett gott råd - börja flyttpacka i god tid! Du kan alltid börja med att packa ned de saker som finns i källaren eller på vinden, kläder och skor som inte är i säsong och sådant som du till vardags inte använder. Samtidigt som du börjar med din packning, ta dig tiden att rensa ut och försök att sälja, skänka och slänga sådant som du inte vill ha med till ditt nästa hem.
Om du anlitar en flyttfirma ingår det i många fall lån av flyttkartonger. Om det inte gör det eller om du valt att flytta på egen hand så är det upp till dig om du vill köpa nya kartonger eller om du vill låna/hyra/köpa begagnade. Grundregeln är att du behöver en flyttlåda per kvadratmeter. Men flytten blir både enklare och säkrare om du inte packar för tungt. Skaffa därför gärna några extra flyttkartonger.
3. Flyttanmälan till Skatteverket:
En viktig punkt att komma ihåg är att göra en adressändring/flyttanmälan till Skatteverket. Det kostar ingenting och det bästa är att skicka in den redan när du vet att du ska flytta. Men du kan också skicka in den upp till en vecka efter flytten för att anmälan ska gälla från inflyttningsdagen. Flyttanmälan innebär att din folkbokföringsadress uppdateras hos myndigheter och andra instanser.
4. Adressändring och eftersändning av post:
På Adressändring.se kan du kostnadsfritt ändra din adress hos de postoperatörer som tjänsten har avtal med. Men för att du också ska få posten skickad till din nya adress behöver du beställa eftersändning av din post. Gör du detta genom Adressändring.se kostar det en mindre summa och kostnaden beror på hur länge du väljer att utnyttja tjänsten.
Ett gratisalternativ är att göra adressändringen “manuellt” genom att skaffa en digital brevlåda och kontakta de företag som du brukar få post av, samt höra av dig till vänner och familj och upplysa dem om din nya adress. Du kan även göra en tillfällig adressändring om du till exempel ska flytta utomlands eller till ditt fritidshus ett visst antal månader per år eller om du ska jobba på annan ort under en längre tid. Och har du barn i hushållet som du är vårdnadshavare för adressändrar du även för barnen i din flyttanmälan hos Skatteverket och på Adressändring.se.
5. Hantera avtal – avsluta, flytta eller förnya:
Fungerande el, internetuppkoppling och ett skydd vid oväntade olyckor är viktiga saker du vill ska fungera. Se därför till att allting som har med avtal och försäkringar att göra fungerar vid inflyttning.
Flytta bolån
Att flytta bolånet är nog enklare än vad du tror, då den nya banken tar hand om det mesta som har med överflyttningen att göra. Ofta är det till din fördel att flytta ditt nuvarande bolån, då gamla lån som är tecknade innan 1 juni 2016 inte omfattas av amorteringskravet. Det finns dock banker som har egna regler om detta, så var uppmärksam på vad som gäller på den bank som du väljer.
En annan sak att tänka på är att du kommer att få betala en ränteskillnadsersättning om du har ett bundet bolån och byter bank för att få bättre ränta. Därför kan det vara bra att kolla upp om din nuvarande bank kan erbjuda samma ränta innan du flyttar lånet, eftersom du då slipper betala ersättningen.
Flytta hemförsäkring
Att flytta hemförsäkringen är inte särskilt svårt. Du behöver bara kontakta ditt försäkringsbolag och se till så att försäkringen gäller för ditt nya hem från dagen då du flyttar in. Skiljer sig storleken eller typen av boende kan dock din försäkringspremie förändras.
Flytta bredband
När du ska flytta och vill ta med ditt befintliga bredband är det viktigt att först se om det går att få på den nya adressen. Hör med din internetleverantörs kundservice om det går och boka i så fall in ett flyttdatum.
Ett annat alternativ är att jämföra olika bredbandsleverantörer för att se vilket bredband du kan få till ditt nya hem och på så sätt hitta det som passar dig bäst.
Glöm inte att beställa i tid om du flyttar för första gången eller byter leverantör. Det kan ta några dagar att få en bredbandstjänst inkopplad och routern hemskickad via posten.
Flytta elavtal
När du flyttar måste du teckna ett nytt elavtal för den nya bostaden och säga upp ditt gamla. Exakt hur det går till skiljer sig något mellan de olika elleverantörerna. Vet du inte exakt vad som gäller för ditt elbolag brukar de ha bra kundsupport som kan hjälpa dig. Ha gärna koll på ditt anläggnings-ID för både ditt gamla och ditt nya boende innan du tar kontakt med elleverantören så blir det enklare för dem att hjälpa dig.
Sophämtning
En punkt som kan vara lätt att glömma bort är att du som flyttar till hus eller radhus måste teckna ett abonnemang för sophämtning. Det gör du genom att kontakta kommunen. Flyttar du från ett hus eller ett radhus måste du också komma ihåg att säga upp abonnemanget.
6. Flyttstädning:
När det kommer till flyttstädning måste du vara ärlig – kommer du att hinna och orka städa själv? Du vet väl att du kan lägga till en flyttstädning med din flyttbokning.
Vad ingår i flyttstäd?
Utgångspunkten för flyttstädningen är att bostaden ska vara så ren som möjligt. Därför ska sådant som inte brukar ingå i din vanliga veckostädning också göras rent. Till exempel ska väggar och tak torkas, elementen ska rengöras bakom och ovanpå, köksskåp och garderober ska torkas ur in- och utvändigt, kök och badrum ska städas grundligt, också bakom vitvarorna och så ska avloppen rensas, fönstren ska putsas och lister, dörrar, handtag och lampknappar ska torkas av. Även alla förrådsutrymmen ska städas noggrant.
7. Flyttdagen – avsätt gott om tid:
Anlitar ni oss vid flytt så slipper ni tänka på det mesta och kan stressa ned och fokusera på det viktiga i livet. Vi tar hand om er flytt, snabbt, tryggt och säkert!
KOSTNADSFRI OFFERT
Är du i behov av en ordentlig flyttfirma?
Vårt mål är att göra dig som kund så nöjd som möjligt!
Vi på NumberOne Flytt & Städ är en seriös flyttfirma med kunden i fokus.
Allt för att du ska känna dig trygg när du anlitar oss!
Gör som alla våra andra kunder, boka online nu!